sâmbătă, 17 mai 2008

Ca vargula ca


Incepem o noua campanie...campanie de militare impotriva vorbitului CA PE STRADA a limbii romane; problema este din ce in ce mai acuta pe zi ce trece si ar trebui sa se ia atidudine...nu sa se legalizeze prostia(parerea mea-vedeti cazul DOM cu uichend sau maus sau nicio si niciun). In curand o sa vorbim rengleza in loc de engleza sau romana pentru ca, din pacare, o regula cruda, dar adevarata spune asa: un popor slab din punct de vedere cultural va imita si, implicit, va prelua cultura altui popor mult mai puternic din acest punct de vedere(a se vedea Valentine's Day sau Halloween cu care NOI NU AVEM NICIO TREABA, mai ales ca avem si noi Valentinul nostru sau vesnica zicala "Vaaaai, vine 4 iulie"-cred ca v-ati prins despre ce tara vorbesc). Si cum noi suntem, pe zi ce trece, mai slabi intelectual, cultural nu mai spun, interpretam sarbatorile americane ca fiind si ale noastre. Ce sa inteleg, ca daca in locul lor erau englezii, ne beam in fiecare zi, la ora 5, ceaiul? Sau daca erau eschimosii, ne faceam igloo-uri in curte?

Mi se pare penibil. Asa ca o sa incep cu un caz care ma ustura de fiecare data cand il aud in dulcile vorbe ale persoanelor de zi cu zi...vorba cu virgula( ca virgula ca sau ca virgula cand sau cu virgula cu si alte aberatii-este traducerea exact a ceea ce se spune).

Dragii mei vorbitori de limba rumena, virgula se pune in primul rand pentru a accentua ceva-spre exemplu- tatal meu, care este tatal meu sau cand enumeri ceva pentru a nu mai pune conjunctie-mere, pere, prune sau pentru a desparti 2 propozitii (de obicei diferite-subiectiva de predicativa etc.).

Marea diferenta intre vorbire si scriere este ca VIRGULA IN VORBIRE SE PERCEPE NU SE PRONUNTA EFECTIV. Nu spui niciodata cuvantul virgula ca atare intr-o propozitie. Daca tot esti prost si nu stii cum naiba sa eviti o cacofonie o lasi naibii asa si incerci sa iti ceri scuze ca nu ai fost in stare sa iti gasesti alte cuvinte(chiar, sinonimele sunt destul de rare in zilele noastre).

Ca sa inchei-va rog mult incercati sa vorbiti fara a spune si am fost la piata ca VIRGULA carnea era la oferta; mi se pare mai simplu am fost la piata ca era carnea la oferta. Este si mai simplu si pareti si mai destepti credeti-ma pe cuvant.

Niciun comentariu: