joi, 23 octombrie 2008

Brand brand si iar brand



Ma simt in forma astazi, asa ca vreau sa va zic ceva...nu vi se pare ca in momentul in care iesiti din casa si mergeti "in directia unde va considerati utili"(am incheiat citatul) traiti momente de descoperire a magiei tarii noastre? Sau, altfel spus, de fiecare data vedeti ceva nou pe strada? Ma rog, nou nu neaparat in sensul bun, dar orisicum tot nou ii zice. Pentru ca am avut o epifany astazi.

Sunt sigur ca sunteti mai mult decat familiarizati cu self-branding-ul si identificarea clientului consumator cu brandul in sine. Si lucrul acesta se obtine extrem de greu. Aici ma refer in tarile alfate la un grad de civilizatie cat de cat atins(la noi nu este cazul-noi suntem inca foooooarte departe...nu se vede inca nimic la orizont). Adica o firma anumita cheltuie mii si mii de euroi sau dolarei numai pe studii de piata pentru a incerca sa afle, sa descopere, sa anticipeze nevoile consumatorului targetat. Un grad de identificare cu brandul in sine este foarte greu de atins. Asta spun toti specialistii care traiesc in alte tari. Numai ca nu au venit la noi in tara. La noi exista o identificare cu firma in sine(ma refer la publicul consumator) care mai exista, cred, doar in tarile arabe(Mercedesul Cobra-stiti povestea). Adica- ai X5? Da de veste la tot cartierul ca iti iei inca unul. Ai telefon fitza? Iphone? Vorbeste cat mai tare in el sa fii vazut. Ai D&G tine? Arata la toata lumea ca esti Boss. Deci la noi in tara, publicul consumator(mai ales acela needucat-adica cel mult) se identifica cu brandul in sine extrem de mult. Sa nu mai spun de Panasonic, Armani, Nokia, Coca-Cola, Mercedes, Audi, E320, Q7, Hugo Boss, Guerlain, Bvlgari, Versace si lista poate continua. Din pacate cele mai multe marci prezente la noi sunt falsuri. Dar v-ati pus, vreodata, intrebarea ce ar face acesti oameni daca ar avea bani numai pentru cumparaturi si ar fi intr-o tara straina? Ma rog, in afara de spart seminte pe strada si flegmat sunt sigur ca ar cheltui o gramada de bani pe versace ca sa fie fitza, nu? Ca doar nu mai conteaza o carte buna, daca nu te ajuta cu nimic...sau o librarie intr-un mall....sau niste mici mancati duminica dimineata in parcarea unui hypermarket...asta sutem-o tara de Diengisti si nu prea sunt semne sa se schimbe ceva prea curand.

3 comentarii:

Petruta spunea...

Partea proasta e k si atunci cand vrei sa-ti cumperi ceva de firma, eziti sa faci lucrul asta de teama de a nu fi facatura. Am vazut o gramada de tipe cu geanta Gucci si fermoar Chanel...Si afara e la fel...si eu am primit o geanta din Franta, facatura pura.
Mai bine mergem in Castani si ne luam oficial kkturi de 350 de mii cu insigna Dior.
Welcome back!

Anonim spunea...

Cam pesimist esti tu, Radule. Mai sunt oameni care stiu cum miros cartile, si care nu sparg seminte pe strada(poate acasa). Si oamenii astia sunt brand addicted. De exemplu, noi avem un profesor la facultate care poarta o curea fake Armani-pun pariu ca nu stie ca e fake- si o si scoate la vedere. Culmea, domnul in cauza, e cat se poate de tare.Nu prea conteaza daca suntem civilizati, culti, s.a.m. d. sau nu, ci conteaza, intr-adevar ca suntem romani, si tot romanul e un pic fudul. Dar si asa imi aduc aminte de o lectie dintr-un manual de engleza de prin liceu, in care britanicii spuneau de aceeasi problema si pe la ei.La noi treaba e ca avem anumite branduri fixe(gen Versace, D&G, Armani, Chanel) pe care toata lumea le etaleaza. Ar trebui sa mai diversificam.

Andreea Mitan spunea...

Stii cum e cu brand addicted? Ori o faci din snobism, pentru ca e cool, si atunci daca ai bani iti iei produsul cu tot cu certificatul de calitate, ori nu prea ai, si treci la turcisme sau chinezisme care seamana. De partea cealalta e varianta celor care au finantare dar care nu vor neaparat sa se umfle in pene, si care chiar se intampla sa cada de acord cu un designer anume asupra frumusetii in mai multe cazuri, iar designerul acela lucreaza la o anumita casa. Si asa ajunge personajul in cauza sa aiba mai multe articole de la aceeasi casa de moda, pentru ca ii plac si se simte bine cu ele.
Mie mi se pare deranjat ca si produsele "de firma" au insemnele pe ele (mai ales acolo unde sunt foarte vizibile) dar probabil ca majoritatea cumparatorilor se bucura de acest lucru.